Ebu Katade’ye Bastonun Aydınlatması

Saîd b. Ebi Meryem anlatıyor: Bize Muhammed b. Ca’fer b. Ebî Desir haber verdi ki, kendisine Sa’d b. İshak b. Ka’b b. Ucre, Asım b. Ömer b. Katade aracılığıyla dedesi Katade b. Nu’man’m şöyle dediğini haber vermiş: “Müthiş karanlık ve yağmurlu bir gece idi. Kendi kendime «şu yatsıyı Peygamber (s.a.v) ile birlikte geçirmiş olsam şahane bir fırsatı değerlendirmiş olurum.» deyip, öyle de yaptım. Efendimiz namazdan geri dönünce beni gördü. Beraberind e yürürken dayandığı bir asa vardı. Bana: «Yâ Katade! Bu saatte niye evinden çıktın?» buyurdu. Ben: «Seninle birlikte namazda bulunma fırsatını elde etmek için» dedim. Bana asayı vererek:
«Şüphesiz şeytan aileyin içinde senin yerine geçmiş durumda. Şu bastonu götür ve ondan yardımlan. Evine geldiğinde şeytanı eviyin köşesinde bulacaksın. Ona bu bastonla vur.» buyurdu. Hemen mescitten çıktım. Baston birden nmm gibi etrafına ışık vermeye başladı. Ben onun ışığından yararlanar ak evime geldim ki, hepsi uykudaydılar. Evin köşesine bakınca orada bir kirpi durduğunu gördüm. Ona bu bastonla çıkıp kaçana kadar vurdum. [70]
Bu rivayette, Asım’m dedesinden yaptığı rivayet “Mutte-sıl” bir isnad olamaz (zira dedesini görmemiştir): Ancak bu haber iki ayrı yoldan, Ebû Hüreyre ve Ebû Saîd el-Hudrî’den rivayet edilmiştir. Ebû Saîd hadisi gerçekten kavı bir hadistir. [71]

[70] Taberani Kebir 19/5,13
[71] Müsned 3/65; Ebu Nuaym Hilye 9/160; İbni Huzeyme 1660.
İmam Zehebi, Tarihü’l-İslam,2/54-55

Bir Cevap Yazın

