Ezan’ın Meşru Oluşu

Yine hicretin birinci yılında ezanın okunuş şekli Allah tarafından Abdullah b. Zeyd ile Ömer b. el Hattab’a (r.a.) rüyalarında gösterildi. Böylece ezan onların gördüğü şekilde olduğu gibi meşrulaştırıldı.  [35]

[35] İbni SaM Tabakat 1/246; İbni Hişam Sîre 2/253; İbniil Cevzî el Muntazam 3/7S; Müsned 2/14S, 4/43; İbni Huzeyme Sahih h.na373; Tirmizî 189; Ebû Dâv-ûd Salat bab. no.2S ve 139; Beyhafcî Süneni Kübrâ 1/391, 427: Buharı (konuya kısaca değinir) 10/1; Müslim 377; İbni Ebî Şeybe Musannef 1/203, 204; Abdürrezzak Musannef 1/455 h.na 1774; Ebû Dâvüd Merasil h.no.19 ve 20.
Zehebî Merhum’un kısalttığı bu hadise şudur:


-Zührî, Sakî b. Müseyyeb aracılığıyla Abdullah b. Zeyd b. Ahdirabbi h’den (r.a.) şöyle dediğini nakleder:
Rasûfüllah (s.a.v) ashabını namaza dasvet etmek için -hıristiyanlara uygunluk olması sebebiyle hoşlanmamasına rağmen, çan kullanmay a karar verdiği günün gecesi, ben uykuda İken etrafında bir takım insanları dolaşırken gördüm. Yeşil elbiseli biri elinde çan taşıyordu. Ona:
-Ey Allah’ın kulu, bana çanı satar mısın?, dedim. “Ne yapacaksın bununla?” dedi. “Bununla insanları namaza çağıracağım/’ dedim. “Teki, sana bundan daha hayırlısını göstereyim mi?” deyince, “evet” dedim. Bunun üzerine o da:
-Allahü ekber. Allahü ekber, Allahü ekber, Allahü ekber. Eşhedü el la ilahe illallah, eşhedü ella ilahe illallah. Eşhedü enne Muhammeder Rasûlüllah, Eşhedü enne Muhammeder Rasûlüllah. hayye alas salah, hayye alas salah, hayye alel felah, hayye alel felah, Allahü ekber, Allahü ekber. La ilahe iilallah, dersin dedi.
Sabah  olunca  doğruca Allah  RasûKi’ne geldim  ve gördüğümü haber verdim. Efendimiz  de  “İnşaaîlah  hu  rüya  haktır.-  deyip  Bilal’e  bu  ezanı  okumasını  emretti.
Aynı Rüyayı  Ömer (r.a.)  da  görmüştü. Haber vermek  için geldiğinde Abdullah’ın daha önce davrandığını gördü.
İmam Zehebi, Tarihü’l-İslam,2/394

Bir Yanıt Bırakın

