Ebû’l-Âs’ın İslâma Girişi

Böylece îslam dini sebebiyle ayrıldıktan sonra Ebû’l-Âs Mekke’de, Zeynep (r.a.)’de Medine’de kalmış idi. Mekke fethinden az önce, Ebû’l-Âs ticaret yapmak üzere birazı kendine, birazı Kureyş’e ait büyük bir mal ile Şam’a gitti. Şam dönüşünde kendisine bir İslâm müfrezesi rast gelip yanındaki malların hepsim ele geçirdi ve onları kaçmaya mecbur ettiler. Onlarda elde ettikleri mallan Medine’ye getirdiler. Ebû’l-Âs geceleyin gelip Hz. Zeynep (r.a.)’in yanma girdi ve kendisini korumaya almasını istedi. Zeynep de onu korumaya aldığını ilan etti. Ebû*l-Âs Malını geri istemek için gelmişti.


Peygamber (s.a.v.) sabah namazına gelmiş ve sabah namazı için as-habıyla birlikte tekbir almıştı. İşte bu sırada Zeynep (r.a.) kadınlar saffesind en seslenere k; “Ey insanlar! Ben Ebû’I-Âs’ı himayem altına aldım” diye seslendi “Rasûlüllah (s.a.v.) namazı bitirip selam verince insanlara yüzünü dönüp “Ey insanlar! Benim duyduğum sesi sizde duydumızmu?” diye sordu. “Evet, duyduk” dediler. Efendimiz de: “Nefsim elinde olan zata yemin olsunki, bu konuda bu sözleri duyana kadar bende birşey bilmiyord um. Müslümanların en ufağı bile sığınma veriyor.” diyerek geri kızma gelip, “Ona ikram et. Ama yanına giremez. Zira sen ona helâl değilsin” buyurdu.” [29]
Peygamber (s.a.v.) Efendimiz, Ebû’l-Âs’ın malına el koyan müfrezeye haber göndererek; “Sizinde bildiğiniz gibi bu zat bizden birisidir . Siz onun malına el koymuş durumdasınız. Eğer bir ihsanda bulunur da adama malını geri verirseni z, biz bu duruma seviriniz . Geri vermeyi reddedece k olursanız, bilinizki o mal, Allah’ın size tanımış olduğu bir hak olan ganimet olup, siz ona daha fazla hak sahibi bulunuyor sunuz,” buyurdu. Müfrezedekiler bunu işitince, “vermemek ne, tabi geri veri-riz” diyerek Ebû’J-As’a malının hepsini geri verdiler. O da malmıp alıp Mekke’ye götürdü ve mal sahihleri ne mallarını geri verdi, sonra onlara: “Ey Kureyş topluluğu! Bende malı olan hiç kimse kaldımı?” diye sordu. Kureyş’de, “Hayır! Allah seni hayırla mükâfatlandırsın, biz malımızın tam ve cömertçe geri ödendiğini görüyoruz” dediler. Bunun üzerine O:
“Öyleyse bende, -Allah’tan başka ilah olmadığına ve Muhammed’in Onun kulu ve Rasûlü olduğuna kesinlikl e şehadet ediyorum.- Vallahi Muhammed’in yanındayken beni İslâm’a girmekten
alıkoyan şey sadece sizin benim hakkımda “malınızı yemek arzulamam dan dolayı Medine’de İslâm’a giriverdi” diye tahmin edeceğiniz idi. Allah bana malınızı size ödemeyi nasib ettiğine göre artık Müslüman oldum.” deyip ardından beklemede n yola çıkıp Rasûlüllah (s.a.v.)’ın yanma geldi. [30]
İbni Abbas (r.a.) bu konuda derki: “Peygamber (s.a.v.) Efendimiz Zeyneb’i eski nikah (akdindeki şartlar aynen geçerli olmak) üzere Ebû’1-Âs’a geri verdi. Aradan altı yıl geçmesine rağmen nikah akdine herhangi yeni birşey eklemedi”. [31]

[29] İbni Hişam 2/298; Muntazam 3/125; Taberî 2/44; İbni Sa’d Tabakat 8/32, 33; Tarih-i Halîfe S. U9;EI-tstîâb 12/24; Üsdû’l Ğûbe 6/185.
 [30] Tabakat 8/33; îbni Hişam 2/299; Taberî 2/44: EI-Muntazam 3/İ25; Zehebî Siyer-i A’lâm’ı-u Nûbelâ 1/332: Hâkim Müstedrek 3/236, 237.
 [31] Ebû Dâvud 2240; Tirmizî 1143; Saîd b. Mansur Sünen 2109; Hâkim 3/38; Darakutnî 3/254: Müsned 1/217; İbni Hişam 2/299; Taberî Tarih 2/44; İbni Mace 2009. Buradaki ravilerde n Dâvud b. Huseyn zayıfsada, haberi Katâde-İkrime isnadıyla Şa’bî de Mürsel o-larak destekler . Bu sahih bir mürseldir Bak Taberî ş Meâni’ü’l âsâr 2/149: Abdürrezzak Musannef 12647; İbni Sa’d Tabakat 8/33.
Bu konuda nakledile n Amr b. Şuay hadisi zayıftır. Orada “Yeni bir nikahla geri verdi” der. Bak. Müsned, hınç 6938; İbni Mace 2010; Darakutnî h. no 396; Beyh. s. Kübra 7/188: Tirmizî 1142. Lakin bu Haccac b. Ertanın Amr b. Şuayb’den naklidirk i Haccac Amr’ı görmemiştir. İmanı Ahmed bunu açıkça belirtir. Tirmizî “İsnadı dedikodul udur” derken. Darakutnî, “bu haber sabit değildir. Haccac delil olamaz” der.
İmam Zehebi, Tarihü’l İslam  Meğazi 3/49-51

Bir Yanıt to “Ebû’l-Âs’ın İslâma Girişi”

  1. mustafa66 Says:

    esselamu aleykum,
    emeğinize sağlık
    allah razı olsun

Yorum bırakın