Muhayyısa Ve Huveyyısa KardeÅŸler

îbni Ä°shâk derki: Peygamber (s.a.v.) yahudiler in öldürülmesi hususunda ki emrini -bir ÅŸeyle kayıtlamadan- mutlak manada söylemiÅŸ ve: “Yahudiler den ele geçirebildiÄŸiniz erkekleri öldürün” buyurmuÅŸtu. [34]
O zaman Huveyyisa b. Mes’ûd Müslüman oldu. KardeÅŸi olan Muhayyısa ise, daha önce Müslüman olmuÅŸtu. Bu Muhayyısa Yahudi tüccarından biri olan Ä°bnü Süneyne’ya saldırarak öldürmüştü. O anda daha Müslüman olmayan Huveyyisa ayaÄŸa fırlayarak kalktı ve:

“Bire Allah düşmanı, adamı öldürdün mü ne? Vallahi senin ÅŸu karnındaki yaÄŸlar bile bu adamın malından meydana gelmedir” diye söylenmeye baÅŸladı. Bunu gören kardeÅŸi’de: “Vallahi onu öldürmeyi bana emreden zat, seni öldürmeyi bana emretmiÅŸ olsaydı, hiç tereddüt etmeden senin de boynunu vururdum” dedi. Bunu gören Huveyyisa’da: “Muhammed sana beni öldürmeyi emretseyd i, Vallahi mi beni öldürürdün?” dedi. Muhayyısa’da: “Evet, vallahi o emretseyd i, kesinlikl e seni öldürürdüm” deyince O:
– Seni bu dereceye ulaÅŸtıran bir din gerçekten çok enteresan bir dindir; diyerek Müslüman oldu. [35]

[34] Ä°bni Hişâm 3/19; Beyhakî Delâil 3/200; Taberî Tarih 2/; Vakidî MeÄŸazî 1/191, 192; Taberî Tarih 2/54; El-Muhabber 121; El-Kâmil tlt-Târih 2/144; Uyûnü’l Eser 1/301; Ä°bni Sa’d 2/1/22. Hadis için bak Ebû Dâvûd 3002. Kaynaklar çok gibi görünse bile bu hadis kana-timce Ä°bni Ä°shâk’ın infirad ettiÄŸi, diÄŸer kaynaklar a sadece onun rivayeti olarak geçen bir haberdir. Ä°bni Ä°shâk bu haberini (bana Zeyd b. Sâbit’in bir kölesi haber verdi. Ona da Muhayyısa’nın kızı nakletmiÅŸ) diye verir. Öbür rivayetin de de (bana Sevr b. Zeyd ed-Diylî anlattı dÄŸr.) Bir kere Zeyd b. SabÄ°t’Ä°n kölesi meçhul. Olsaydı da Ä°bni Ä°shâk ona yetiÅŸemezdi. Muhayyısa’nın kızı kimdir? Ä°kinci rivayette ki Sevr b. Zeyd ed-Diylî için Zehebî Malik’in ÅŸeyhi oiup sikadır” dersede Beyhakî ona, “Meçhul” diyor. Vakidî’nin aynı hadiseyi nakli ise sadece “dediler ki” ÅŸeklinde daha da karma karışık, meçhul üstüne meçhul bir ifade olup üst habere asia destek olamaz bir haldedir.
Allah daha iyi bilir.
 [35] Üst kaynak.
İmam Zehebi, Tarihü’l İslam  Meğazi 3/215-216

Bir Yanıt to “Muhayyısa Ve Huveyyısa KardeÅŸler”

  1. Justin Larkins Says:

    sayÄ sÄ nda kapandÄ ÄŸÄ yazÄ lÄ dÄ r bu yanÄ lma, derginin son sayÄ larÄ nÄ n gà rülememesiyle ilgilidir.

Yorum bırakın